Træn dit værtskab

Træn dit værtskab

Det er nemt og sjovt at holde sine egne samtalesaloner. Egentlig skal du bare printe en af vores mange samtalemenuer, samle nogle gode folk, koble samtalepartnerne sammen to og to eller tre og tre – stikke dem en samtalemenu… og så er du igang med at holde samtalesalon.

Som inspiration kan du starte med at se denne lille film:

Som start, kan du se denne lille introduktionsfilm:

Fokus på det gode værtskab

Som vært er din vigtigste opgave at gøre gæsterne så trygge, at ingen behøver bekymre sig om, hvem de skal snakke med, og hvordan de får en spændende samtale i gang. Så kan gæsterne koncentrere sig om selve samtalen.

Det går altsammen nemt, hvis værten føler sig godt tilpas i sit eget værtskab, men hvis værten først begynder at vakle, bliver gæsterne også usikre på konceptet. Derfor er det vigtigt, at du som vært falder på plads i dit eget værtskab, for hele grundkonceptet i Samtalesalonerne er, at værtens styring og samtalestarterne bliver gæsternes gode undskyldning for at gå hen til en fremmed og springe direkte til de spændende spørgsmål. Alt det, der – i hvert fald i den danske samtalekultur – hurtigt forekommer mærkværdigt, når man ikke er til samtalesalon – men som er lige præcis det, gæsterne kommer til samtalesalonen for at opleve.

Der er ikke nogen rigtig eller forkert måde at være vært på. Andreas og Nadja, der har udviklet Samtalesalonerne er værter på to meget forskellige måder, fordi vi er to meget forskellige mennesker. Og det er i virkeligheden hele pointen – at du som vært skal finde frem til den måde, der falder netop DIG mest naturlig. Jo mere du slapper af og falder på plads i dit eget værtskab, jo bedre en vært bliver du.

Kom godt i gang

Mens de fleste nybegynder-værter fokuserer på, hvilke emner, øvelser og spørgsmål, de skal vælge, er vores anbefaling derfor, at du de første gange skal koncentrere dig langt mere om, hvordan du lander i dit eget værtskab. Så de første gange anbefaler vi, at du bruger vores materiale. Så behøver du ikke bekymre dig om drejebogen og spørgsmålene (du kan oven i købet skyde skylden på os, hvis gæsterne synes, det er nogle mærkelige spørgsmål) – og du kan i stedet koncentrere dig om at være en god vært. Når du er landet i dit værtskab og er blevet mere fortrolig med metoderne, vil du sikkert synes, der er sjovt at komponere drejebøger og samtalestartere selv.

10 gode råd, når du træner dit værtskab

Nu har vi gennemgået en masse forskellige øvelser, redskaber og teknikker. Men det vigtigste er og bliver, at du føler dig tilpas i rollen som vært. Så her opsummerer vi 10 punkter, der er vigtige for dig at være opmærksom på – uanset hvilket emne, du vælger til din samtalesalon og hvilke øvelser, du kaster dig ud i.

1. Du er den allerbedste vært, hvis du er vært på netop din måde. Lad være med at prøve at være vært på den måde, du for eksempel har set os være samtalesalonværter på. Det bedste, du kan gøre, er at gøre det på en måde, der føles naturlig for dig. For jo bedre, du føler dig tilpas i værtsrollen, jo mere udstråler du den naturlige autoritet, værtsrollen kræver. Vi er selv værter på to meget forskellige måder. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert eller én rigtig måde at være vært på – det eneste, der ikke må ske er, at du føler dig utilpas i værtsrollen, for det smitter lynhurtigt af på resten af forsamlingen.

2. Forbered en lille velkomsttale. Brug anledingen til at fortælle, hvorfor du synes, det er spændende at tale om netop dette emne her til aften. Du er altid velkommen til at lade dig inspirere af de invitationer og introduktioner, vi har lavet til et emne. Men én ting er vores personlige overvejelser, der lå til grund for, at vi syntes, et emne var interessant. En anden ting er, hvad der har fået dig til at tage netop dette emne op ud af de mange vidt forskellige emner. Hvad satte spørgsmålene i gang hos dig? Hvorfor synes du, det er vigtigt? Jo mere personligt, du kan begrunde det valg, jo mere vil dine gæster se dig som en selvstændig og uafhængig samtalesalonvært.

3. Det er helt naturligt, hvis det føles lidt grænseoverskridende både for dig og gæsterne lige i begyndelsen. Men husk på, hvor grænseoverskridende det er for de fleste af os, når vi står overladt til os selv med en cocktail til en reception eller en kop kaffe til en konferencepause. Vi ved godt, at det gælder om at netværke med alle de an- dre spændende mennesker, men hvordan skal man komme i gang? Så søger vi enten hen til dem, vi allerede kender, isolerer os med vores mobiltelefon eller bryder den akavede tavshed ved at stille et kedeligt spørgsmål om, hvad folk arbejder med, for at få brudt isen. Al den akavethed har vi vænnet os til, selvom de fleste synes, det er ubehageligt og grænseoverskridende. Med samtalesaloner hjælper du gæsterne ud over dette. Det føles måske grænseoverskridende et kort øjeblik – men når man først er i gang, er det for de fleste langt lettere og langt mindre grænseoverskridende, end at være overladt til sig selv. Hvis du vælger at starte med en rullende ankomst, har du typisk hjulpet gæsterne ud over den første akavethed, inden de når at føle den.

4. Vær åben om, at det også er nyt for dig. Hvis du føler dig lidt usikker ved at afprøve en ny øvelse, er det bedre at sige: “OK, det her er et eksperiment, og jeg er selv ret spændt på, hvordan det går. Men nu prøver vi!” end at sige “Nu havde jeg egentlig tænkt mig, at I skulle sådan og sådan – men hvis I ikke har lyst til det, kan I også bare tale om noget andet”. Den første udmelding giver gæsterne lyst til at hjælpe dig med at få det til at lykkes – den anden udmelding får dem til at stille spørgsmålstegn ved din værtsautoritet og lynhurtigt glide tilbage i de trykke smalltalk-riller. Det gør de ikke, fordi de har lyst til det og mange vil gå hjem med en ærgerlig smag i munden, hvis det ender sådan – de gør det i mangel af bedre. Bedre i form af dit værtskab, der skulle have hjulpet dem godt i gang med de overraskende samtaler.

5. Sørg for at sige, at der ikke er nogle rigtige eller forkerte svar. Spørgsmålene er stillet på en måde, der forhåbentlig inspirerer gæsterne til at fortælle hinanden om tanker, erfaringer og perspektiver, de ikke plejer at snakke om – og da slet ikke med fremmede. Så sørg for at understrege, at du har ikke svarene, og at de ikke skal præsentere noget til sidst. Det er op til samtalepartnerne selv at udforske emnet ud fra de spørgsmål og sam- talestartere, du har valgt til dem i aften. Hvis de så ender med at snakke om noget helt andet, så er det også i orden. Du skal jo ikke gå rundt og kontrollere, hvad de snakker om. Din rolle er at sætte samtalerne igang.

6. Opdel dine instrukser, så gæsterne skal forholde sig til så få informationer ad gangen som muligt. Det vil sige, at du sørger for at køre din blande-folk-teknik, så gæ- sterne er parret, INDEN du siger, hvilket spørgsmål, de nu skal snakke om i denne runde af samtalekvadrillen og FØR du forklarer, hvad samtalemenuen eller spontansparringen går ud på. Ellers drukner spørgsmålene eller de vigtige instrukser i gæsternes spænding om, hvem de nu skal snakke med, og om de risikerer at stå alene tilbage.

7. Når du først en gang har afgivet en instruks, skal du holde fast i den. Det er sjældent, at gæsterne stiller spørgsmålstegn ved en øvelse eller hvor lang tid, den skal tage – men hvis de gør, er det din opgave at sige, at det er altså sådan, vi gør her til aften. Hvis de synes, der er for kort tid til samtalekvadrillerne, er forklaringen, at de først lige skal have snakketøjet i gang og snakke sig ind på emnet og hinanden, før de skal have en længere, fokuseret samtale over samtalemenuen. Desuden er en vigtig del af samtalesalonerne, at man undervejs når at få perspektiver og synsvinkler fra mange af de forskellige gæster. Hvis nogen synes, at en halv time til samtalemenuen lyder som alt for lang tid, er forklaringen, at en vigtig del af samtalesaloner er at have god tid til at komme rundt om et emne, og at det er en sjælden luksus i vores moderne tid at kunne tale uforstyrret med et fremmed menneske om et spændende emne. Hvis de synes, det er irriterende, at du hele tiden afbryder under spontansparringen for at sige, at en ny person skal i fokus nu, er forklaringen, at det er den bedste måde at sikre, at alle stemmer og perspektiver kommer i spil, så der ikke er én dominerende deltager i gruppen, hvis udfordring eller ide kommer til at fylde det hele. Så du kan godt hurtigt forklare, hvorfor øvelserne er som de er – men lad være at ændre på dem, når du først har givet en instruks og sat samtalerne i gang.

8. Som vært er din vigtigste rolle at få gæsterne til at føle sig trygge. Blande-folk-teknikkernes primære formål er at sikre, at gæsterne kommer til at tale med nogle andre, end de normalt ville søge hen til, og samtalestarterne giver dem mest af alt en undskyld- ning for at stille hinanden nogle spørgsmål, de ikke ellers ville have fundet på at stille en fremmed. Men når du har udstukket rammerne, er det op til deltagerne at udforske spørgsmålene og hinanden. Bliv ikke bekymret, hvis to samtalepartnere undervejs be- væger sig langt væk fra udgangspunktet. Den frihed skal du endelig give dem. Når du har sørget for rammerne, opstår hele samtalesalonens magi mellem samtalepartnerne.

9. Tag det helt roligt, hvis en af gæsterne brokker sig eller siger, du er for skrap.
For hver person, der brokker sig, er der typisk mange andre, der glæder sig over, at du ikke bøjer dig for vedkommendes krav. Selvom dem, der brokker sig, ofte larmer mest, er det de andre, du har det største ansvar for, og som du skuffer, hvis du ikke lever op til værtsrollen. Dette argument holder selvfølgelig især, når der er tale om de åbne samtalesaloner, hvor gæsterne selv meget aktivt har valgt at tage til en samtalesalon. Det er lidt anderledes, hvis du laver samtalesalonøvelser som en del af en konference eller en fest, hvor deltagerne ikke selv har meldt sig til at deltage i samtalesalon-øvelser. Men stadigvæk – hvis det bliver nødvendigt, så kan du godt tillade dig at sige, er det sådan, det her foregår lige nu – og at der er så rigeligt af de velkendte formater som paneldebatter, runder og fingeroprækning til alle andre arrangementer, så lige nu og her beder du alle være åbne overfor dette eksperiment.

10. Start til tiden – og slut til tiden. Hvis du kører med rullende ankomst behøver du ikke bekymre dig så meget om præcis, hvornår du byder velkommen. Så er dem, der ankom tidligt, for længst godt i gang, og dem, der kom for sent, når lige at lande, inden du går i gang. Men husk altid at slutte til tiden, og skær hellere en diskret øvelse eller et par minutter af hver spontansparringsrunde, hvis du er ved at løbe tør for tid. Det giver en meget bedre stemning at slutte til tiden, så det er gæsternes eget valg, om de vil blive hængende og snakke lidt af – mens det er en ærgerlig afslutning på samtalesalonen, hvis gæsterne når at sidde og kigge frustrerede på klokken, fordi de skal nå et tog eller hjem til en babysitter.

Comments are closed.